The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
Static and dynamic content editing
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
How to customize formatting for each rich text
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.
Tellus id nisl blandit vitae quam magna nisl aliquet aliquam arcu ultricies commodo felisoler massa ipsum erat non sit amet.
Facebook Markedsføring: Effektive strategier for å nå dine målgrupper
5 enkle trinn til markedsføring av egen bedrift
Hvordan lage en Facebook-konkurranse? - Tips og regler for 2023
Kom i gang med effektiv markedsføring på nett. Enten om du er et lite firma eller ikke.
Hva skal du begynne med?
For og i det hele tatt begynne med markedsføring på nett er du nødt til å ha følgende på plass:
En plass kundene kan finne deg.
En plass du kan følge opp dine kunder.
Gode bilder og gjennomført design - gi et godt førsteinntrykk.
Dette er grunnleggende tiltak du må få på plass for å ikke kaste bort annonsekroner.
Har du dette kan du hoppe over trinn 1.
5 enkle trinn til markedsføring av egen bedrift
Trinn 1: Opprett en digital plattform
Start med å sette fokus på brukervennlighet og troverdighet:
Nettside
Du trenger en nettside som presenterer hva du gjør for dine kunder. Ikke noe avansert, men noe pent, troverdig og oversiktlig kundene lander på når de leter etter deg. Ikke nødvendigvis en nettbutikk, men en brukervennlig nettside som løser problemene dine kunder har.
Deretter trenger du et system hvor du kan følge opp potensielle kunder. Dette er ofte integrert i nettside du allerede har. Din oppgave er å gjøre dette lett tilgjengelig med tydelige tekster på hva de må gjøre for å kontakte deg (også kalt CTA- call to action). Selve kommunikasjonskanalen du benytter kan være så enkel som Gmail.
Bilder og video med høy kvalitet
Dette er viktigere enn du tror! I 2021 er det dessverre ingen som kjøper produkter fra en nettside med dårlig design og uklare bilder. Uansett hvor bra dine produkter, vil terskelen være lav for å bytte til en konkurrent med bedre webdesign med gjennomførte bilder og video.
Hva gjør du dersom du ikke fotografikunnskap?
Sjekk om dine leverandører har gode bilder, og be om å få tilsendt de nyeste videoene / bildene.
Nettsider med gode bilder du kan bruke til markedsføring, nettside og sosiale medier- helt gratis!
Trinn 2: Bruk SEO for å rangere på Google
Hva om potensielle kunder er ute etter dine produkt eller tjenester akkurat nå? Problemet er at de ikke vet at du finnes.
Selv om du er godt etablert lokalt kan det være mange som glemmer at du har spesifikke produkt eller tilbyr ulike tjenester. De fleste begynner med å søke på Google og velger det første de finner. Mangler du tilstedeværelse på der, vil du gå glipp av potensielle salg.
La oss danne et bilde av dette: Søkemotorer som Google kan sammenlignes med et stort kjøpesenter. På et kjøpesenter har vi i bunn og grunn et mål: Nemlig å kjøpe. Vi er med andre ord i kjøpsmodus.
Er ikke din bedrift synlig på kjøpesentret, vil du gå glipp av mange potensielle kunder.
Så, hvordan kan du bli synlig på Google?
Du må bli kjent med søkemotoroptimalisering (SEO).
Hva er SEO igjen?
Kort forklart: SEO er en rekke optimaliseringstiltak du iverksetter for at Google skal anse din nettside som relevant hos forbrukeren. Alt fra struktur av nettsiden til spesifikke ord som må benyttes. Bedre score fra Google, gir høyre gratis rangering på Google.
Det høres kanskje avansert ut, men det er forholdsvis "enkelt". Ofte er det de letteste tiltakene som gir best utslag. Derfor må du være klar over hva disse tiltakene er.
Hvordan skal du begynne med SEO?
I all hovedsak er det 3 områder du må ha fokus på: Søkeordsanalyse, optimalisere nettsiden og regelmessighet.
Søkeordsanalyse
Før du skriver noe på nettsiden er det lurt å foreta en søkeordsanalyse. Dette for å fastslå hva din målgruppe søker på. Ved hjelp av Google "keyword"- planner kan du finne søkeord du burde være synlig på.
Om du selger kjøkkeninnredning. Du antar at de fleste søker på: "Kjøkken på hytta", men du foretar en søkeordsanalyse og finner ut at det mest populære er "hytte kjøkkeninnredning".
Nice! Med en liten undersøkelse kan det hende du rykket opp noen ekstra plasser, derfor er det viktig at du optimaliserer titler og tekster for å bli lettere tilgjengelig.
Lag deg en Google Ads konto - helt gratis og besøk søkeordsplanleggeren. Der kan du enkelt se hvilke nøkkelord (keyword) du burde rangere for.
Optimalisere nettsiden (inkl. Wordpress)
Har du en Wordpress nettside kan du laste ned utvidelsen:
Denne går igjennom nettsiden din å forteller hvilke tiltak du burde gjøre. Du vil få varsel når du må optimalisere.
NB! Ved å laste ned mange utvidelser kan det gå utover hastigheten på nettsiden din. Et sjeldent problem, men gjerne ha dette i bakhodet.
For å optimalisere nettsiden uavhengig av om du har Wordpress-nettside eller ikke:
Har du tilgang på nettsiden kan du prøve å:
Komprimere bilder (høyere hastighet -> bedre SEO)
Relevante søkeord i tekster og overskrifter
Relevant innhold
Meta-beskrivelse og title tag
Struktur (Spesielt ved masse tekst- f.eks. blogginnlegg)
Eat, Sleep, SEO, Repeat.
Dessverre krever SEO regelmessighet og tid. Små tiltak gjør at du rangerer høyere, men dette skjer ikke over natta. Det handler om å kontinuerlig forbedre nettsiden og holde deg relevant for målgruppen din. Det kan ta opptil 6-12 mnd. før du ser store forandringer. Men husk! Dette er forandringer du vil tjene masse på i lengden.
Har du økonomi, men lite tid, kan det være smart å investere i et SEO-byrå. Byrået kan gi deg veiledning, tiltak, og nye løsninger til hvordan du skal bli synlig på Google. Sammenlign SEO-byråer her
Trinn 3: Annonsere på Google
Det er mange måter å annonsere på Google. En effektiv måte er PPC-annonser:
Da sniker du i køen ved å opprette egne "Pay-per-click"- linker istedenfor at du rangerer gratis. Dette er linker merket med "annonse" ved spesifikke søkeord.
Stadig flere bedrifter betaler for en høyre rangering. På den måten kan de posisjonere seg over sine konkurrenter, og kanskje få kloa på kunder som ellers ville gått til deg.
Pay-per-click betyr at du betaler for hver gang noen klikker. Hva hvert klikk koster avhenger av hvilke søkeord du vil treffe på.
F.eks. "Nike joggesko" vil være dyrere enn "Kjøkken på hytta", fordi flere søker på "Nike joggesko".
Forskjell på annonse og organisk rangering
Merk: Ved slik annonsering får du selvfølgelig mindre profittmargin ettersom du betaler for plassering.
Dette er noe du burde ta høyde for. Du trenger kanskje ikke å annonsere på ord du allerede har god plassering på organisk?
På Google kan du enkelt se hva du kan forvente å få igjen av annonsekronene. Ofte er "sniking i køen" som dette en svært effektiv måte å annonsere på. Det gir som oftest en høy ROI (return on investment). Uansett om du er en stor bedrift eller liten lokal bedrift.
Trinn 4: Bruk Sosiale Medier
Sosiale medier er enorm plattform med mange brukere. Hvis du tenker at målgruppe din ikke er på sosiale medier tar du nok feil. Facebook har like mange brukere som innbyggertallet i hele USA, x 3! Sannsynligheten for at din målgruppe er på sosiale medier er meget stor.
Du derimot, er nødt til å tenke over hvilken kanal du ønsker å være tilgjengelig på.
Grovt sett:
Yngre generasjon: TikTok og Instagram
Unge voksne: Instagram og delvis Facebook
Voksne: Facebook, Twitter og delvis Instagram
B2B-aktører: Facebook og LinkedIn
Merk: Dette er som nevnt grovt estimert, her kan du sjekke hvor målgruppen befinner seg og hvor populær plattformen er:
Andel med Instagram-profil i den norske befolkning
Hvordan skal du selge på sosiale medier?
Hvis vi tenker igjen at Google er et stort kjøpesenter, kan sosiale medier sammenlignes med en park. Forskjellen blir at vi mennesker er i kjøpsmodus på et kjøpesenter, mens i en park er vi gjerne i en helt annen modus. Ankommer du parken med en plakat og roper at du har salg på en mengde varer, vil det oppleves som mer irriterende enn verdifullt for de fleste av oss.
Så, hvordan skal du opptre på sosiale medier?
Du ønsker å selge i den samme modusen kundene er i. Istedenfor en salgsplakat ønsker du heller å gi bort tips og innhold. Da bryter du støyen, fanger oppmerksomheten uten at de opplever det som "selgende". Du kan indirekte selge ved å dele inspirasjon og fordeler ved produktene du selger. Du må tenke på hvem dine kunder ønsker å være, hva de ønsker å oppnå med dine produkt. Og før du vet ordet av det driver du på med merkevarebygging.
Eksempler på hva du kan dele på sosiale medier.
Inspirerende innhold - "Se det nye hyttekjøkkenet til Johanne"
Belærende innhold - "Slik kan du få ditt gamle kjøkken til å se mer moderne ut"
Del et tips - "Hvordan organisere søpla under kjøkkenbenken på best mulig måte"
Del en video - "Bli med på montering av et helt nytt kjøkken"
Spør et spørsmål - "Hvilke farger foretrekker du på kjøkkeninnredningen?"
Del hva kunder sier om din bedrift /eller ditt produkt - "Ferdigmontert. Lekkert kjøkken med gode løsninger 10/10!"
Promoter ditt nyhetsbrev - "Ønsker du å motta tips, løsninger og bli oppdatert på nye kampanjer - meld deg på vårt nyhetsbrev!"
Hva må til for å få mange følgere på Sosiale medier?
1. Volum og kontinuitet:
Legg ut mye og ofte. Kvantitet over kvalitet. De største merkevarene legger gjerne ut 3-4 innlegg hver dag.
2. Variasjon i dine innlegg:
På Instagram kan du legge ut Reels, story, videoer og quizer. Jo mer variasjon, desto bedre. Engasjerer du følgerne dine får du mer publisitet.
Husk! Ikke vær redd for å legge ut for mye. Terskelen for å trykke "unfollow" er svært stor. Så lenge du gir verdifullt innhold ønsker følgerne å følge deg.
Tips: Publiser innleggene på alle plattformer: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, nettsiden og et sammendrag av innholdet på nyhetsbrevet ditt.
Når du har brukt så lang tid på å lage et innlegg, kan du like så godt publisere det over hele fjøla. Kanskje finner du enda en målgruppe som er interessert?
Annonsering i sosiale medier?
Med annonsering mener vi betalte annonser på sosiale medier. Disse blir merket som "sponset".
Dette er annonser du kan filtrere målgruppen din på. Enten det er lokasjon, alder, kjønn, interesser, hobbyer eller atferd. En annonseform som gir svært god ROI, fordi du har mulighet til å drive svært detaljert segmentering.
Hvordan begynne med annonsering?
Legg ut en annonse som gir noe tilbake
Annonsen kan være slik: "10 tips til før du kjøper kjøkken"- ikke bare vet du at den som trykker på annonsen er interessert i kjøkken. Men du får vite at personen er på utkikk etter kjøkken akkurat nå.
Deretter fører du personen inn til nettsiden din som gir tipsene eller promoterer dine produkt.
Tips til en vellykket annonse:
1. Engasjerende tittel - "5 feller du må unngå når du kjøper kjøkken"
2. Bruk emoji og tekst som treffer følelser. - "Inviter på middagsselskap med et splitter nytt kjøkken (...) Sjekk ut våre tips" etc.
3. Bilder/video med høy kvalitet. Dette sier seg selv, men sørg for at medier du bruker i annonser er ekte, genuine og personlig.
Bonus tips: Dette er for de litt mer erfarne, men prøv å heng med:
Brukere i sosiale medier som er "varm", altså brukere som kjenner til din merkevare, og enten er kunder allerede eller potensielle kunder, er mer sannsynlig til å kjøpe produkter av deg.
For å unytte dette kan du sette opp såkalte "Look-a-like"- audiences i Business Manager. Facebook speiler gruppen som allerede har handlet eller vist stor interesse for din bedrift og danner et nytt publikum med samme atferdsmønster. Deretter kan du sette opp en annonse rettet mot denne "varme" gruppen mennesker. Markedsføringen blir presis og effektiv, og annonsebudsjettet blir brukt på best mulig måte.
Trinn 5: Hyr en konsulent eller et byrå.
Konsulent er en ekspert som hjelper deg med markedsføring. Et byrå er en gruppe konsulenter som jobber i team. De kan veilede og hjelpe deg med markedsføringen du er usikker på. Vurderer du dette må du sørge for å skaffe noen med erfaring. De kan lettere forutse hva som lønner seg, sparer deg tid og gir deg gode tips til hva som faktisk kommer til å øke salget.
Om dette er et alternativ, burde du velge disse fremfor og ansette en markedsfører. Ja, du kommer tett på markedsføreren din, men byrå jobber i team og vet nøyaktig hva de holder på med. De er eksperter på akkurat det du trenger hjelp til.
Oppsummert
For å komme i gang trenger du en enkel og god nettside. Du må konsentrere deg om å fremstå profesjonell og bli synlig på Google. I mellomtiden kan du prøve å gi kunden noe tilbake i form av engasjerende innhold. Du vinner om kunden oppsøker deg!
Basert på dine preferanser, samler Linka inn tilbud fra ulike markedsføringsbyrå. Da velger du et profesjonelt byrå til konkurrerende pris. Godta eller avslå - helt kostnadsfritt. Få fart på din bedrift med fagfolk i ryggen. Prøv gratis i dag!
Facebook markedsføring er svært effektivt for å nå ut til riktig målgruppe din med tilpasset budskap. I artikkelen vil du få innsikt i effektive strategier, annonseformat og A/B testing.
Facebook-konkurranser er utmerket for å skape oppmerksomhet rundt bedriften og skaffe "leads" - om det gjøres riktig. Vi hjelper deg med tekst, regler og optimalisering.